Клас 11
Тема. О. Вишня
«Мисливські усмішки»
Мета. Ознайомити з фактами з життя письменника, пов’язаними з
створенням «Мисливських усмішок», розкрити значення терміну «усмішка»,
з’ясувати її особливості. Проаналізувати усмішки «Сом», «Як варити і їсти суп з
дикої качки». Розвивати зв’язне
мовлення, мислення, творчу уяву, вміння робити висновки. Виховувати любов до
природи, інтерес до творчості О.Вишні.
Обладнання: аудіозапис усмішки «Сом», фільм «Невідоме з історії.
Остап Вишня», портрет, вислови
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
– Творчість якого письменника вивчаємо? (О.Вишні)
– Яке справжнє ім’я? (П.Губенко)
– Як його називають у літературі, у народі? («король
українського тиражу», «поет полювання»)
– Які твори писав? ( гуморески, усмішки, фейлетони)
– Що таке гумореска? гумористичне оповідання? ( Гумореска
– короткий твір на основі цікавих людських спостережень та курйозних випадків
із життя)
– Яке читали? ( «Моя автобіографія»)
– Який художній засіб для налаштування на комічне
сприйняття використав у назві? (плеоназм)
– Визначте тему та ідею твору.
(Тема: розповідь у гумористичній формі про дитинство
письменника та формування його світогляду.
Ідея: уславлення любові до життя, людей, природи.)
2. Літературний диктант
1. Як пояснює своє народження (де знайшли)? (Витягли з
колодязя)
2. Якими були умови для розвитку? (Підходящі)
3. Скільки було дітей в родині? (17)
4. Хто напророкував, що писатиме? (Батько)
5. Про кого ці рядки: «Живе собі, поживе собі, помре
собі»? (Про просту людину)
6. Що відіграє головну роль у формуванні письменника?
(Картопля, бур’яни, коноплі)
7. Що виробляло стиль майбутнього письменника? (Лінійка)
8. Яка книга справила найсильніше враження? («Катехізис»
Філарета)
9. Які книжки любив? ( З м’якими палітурками)
10. Від якої книги «душа в п’яти ховалась»? («Руський
паломник»)
11. У якій газеті працював перекладачем? («Вісті»)
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1.
Слово вчителя
Як уже говорили, Остап Вишня – це поет полювання. Чи
дійсно він любив полювання у його прямому значенні – «переслідування диких
звірів із метою їх убити»?
2.
Перегляд відеоролика «Невідоме з історії. Остап Вишня»
3.
Слово вчителя
Творчість кожного письменника ґрунтується на досягненнях
попередників. Так і твори Остапа Вишні увібрали надбання попередників, але
водночас мають свої неповторні особливості.
Збірка «Мисливські усмішки» складалася протягом тривалого
часу, а найповніше видання було здійснене після смерті автора в 1958 році.
4.
Проблемне питання
–
Який жанр увів Остап Вишня в українську літературу?
5.
Словникова робота
Усмішка – різновид
фейлетону та гуморески, введений Остапом Вишнею.
Особливості усмішки:
·
дотепність,
·
лаконізм,
·
яскраві деталі,
·
поєднання несумісних понять,
·
кумедні ситуації,
·
діалоги,
·
авторські відступи,
·
колоритна народна мова.
6.
Вислови відомих людей про усмішку та її автора
«Кожна мисливська
усмішка – це сонячна палітра звуків, барв і запахів,ліричного й комічного» (О. Бойко)
«Автор «Усмішок» –
дуже своєрідний художник. Його манеру не сплутаєш ні з чиєю. Можна і треба
вчитися в нього творчого ставленню до життя, але марна річ – наслідувати його»
(М. Рильський)
7.
Повідомлення учнів про сома
8.
Слухання уривку аудіозапису усмішки «Сом»
9.
Переказ учнями змісту усмішки
10. Аналіз змісту усмішки «Сом»
–
З чого починається усмішка? (Колоритний український пейзаж)
–
Де відбуваються події? (Річка Оскіл на Харківщині)
–
Що лежить в основі усмішки? (Розповідь про життєву подію – бажання виловити
сома)
–
Від кого ми дізнаємося про цю річку та сома? (Від діда Панька)
–
Хто такий Сабанєєв, якого згадує дід Панько? (Л.П.Сабанєєв – зоолог,
натураліст, популяризатор мисливської та риболовецької справи. Видавав ж.
«Природа»)
–
Як ловили сома? ( Наказав пан
ковалеві зробити великого гака…)
–
Чи піймали «того клятого сома»? Який він був? (Вчотирьох несли додому!
Пудів на п’ять, як не більше. *Пуд – одиниця
ваги, яка використовувалася з княжих часів до 1918 року, дорівнює 16,38 кг)
–
Що є мисливською вигадкою? (Розміри сома, сом проковтнув собаку, ведмедя,
катера)
–
Наведіть яскраві приклади комічного
(У череві сома можна найти холодну закуску, наприклад, копчену ковбасу; сом
ковтає ведмедів та собак. На білого ведмедя сом не бере, бо він звір полярний,
а сом любить теплі води та не дуже холодних звірів. Соми – вони такі!…тощо)
–
Який засіб характеристики персонажів використовує автор? (Колоритні
діалоги)
–
Яку рису мисливців, рибалок висміює автор? (Бажання перебільшувати)
11. Складання паспорту твору
1.
Літературний рід: епос.
2.
Жанр: усмішка.
3.
Тема: гумористична розповідь про сома, що жив у річці Оскіл.
4.
Ідея: уславлення природи
5.
Композиція: 4 частини:
–
1 ч. – оповідач запрошує побувати на Осколі
та помилуватися краєвидами;
–
2 ч. – дід Панько застерігає від потрапляння до ковбані, де живе величезний
сом;
–
3 ч. – розповідь про сома;
–
4 ч. – чим живляться соми і як їх ловити.
6.
Рік написання: 1953
7.
Збірка «Мисливські усмішки»
12. Повідомлення учнів про диких качок
13. Слово вчителя
Це одна з найкращих усмішок великого майстра слова.
Присвячена вона М.Рильському. Уперше надрукована в ж. «Перець» у 1945 році.
14. Переказ змісту усмішки «Як варити і їсти суп з дикої качки»
15. Аналіз змісту усмішки
–
Про що йдеться у творі?
–
Хто виступає персонажем усмішки? (Сам автор)
–
Дайте характеристику оповідачеві.
–
Які деталі свідчать, що для мисливців вполювати дичину – не головне?
(Турбота про забуту стопку, упевненість, що спізняться на вечірню «зорьку»…)
–
Як іронічно говорить оповідач про рушницю? (Це така штука, що стріляє)
–
Без якого мисливського реманенту неможливе полювання?( рюкзак, буханки,
консерви, огірки, помідори, десяток варених яєць, стопка)
Наведіть приклади кумедних ситуацій, створених на основі
невідповідності подій і реакції (Спросоння сприймає постріли за «бомбьожку»,
дикі качки, крім базару, водяться ще на озерах; спішу, щоб на вечірню зорьку
спізнитися; качка з переляку, що в неї ціляться, зарізалася…)
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Скласти паспорт усмішки, сенкан про
Остапа Вишню
Я пам'ятаю у забої from natalo4ka1975
Немає коментарів:
Дописати коментар